Dag van de Sportclubbestuurder - Diegem - 18/11/2017

Het Dynamo Project organiseert de Dag van de Sportclubbestuurder jaarlijks in de vijf Vlaamse provincies. De Dag van de Sportclubbestuurder is dé ontmoetings- en bijscholingsdag voor sportclubbestuurders! Deelnemers kunnen bij inschrijving kiezen uit verschillende workshops en sessies, afhankelijk van hun eigen interesses en behoeftes. Elke deelnemer kan twee sessies volgen op een voormiddag.

Dit jaar gaat de Vlaams-Brabantse editie door in het gloednieuwe "Park Inn by Radisson Brussels Airport"-hotel, waar je als een echte ontdekkingsreiziger op zoek kan gaan naar kennis!

Datum: 
zaterdag 18 november 2017
Tijdstip: 
08:30 tot 14:00
Locatie: 
Diegem
Provincie: 
Vlaams-Brabant
Dynamo thema: 
Algemene werking
Programma: 

8u30  Ontvangst met koffie en mini-ontbijtkoekjes

9u00  Start eerste reeks parallelsessies

S1

Sociale media voor je sportclub - Starten met Facebook

 

Het wereldwijde web is ondertussen een volgroeide twintiger. En vandaag zijn zo goed als alle sportclubs en hun leden aanwezig en actief op minstens één sociaal platform: Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat… De voordelen zijn gekend: sociale media vormen misschien wel het interessantste onderdeel in de communicatiestrategie van je sportclub; niet alleen voor externe visibiliteit, maar ook voor interne communicatie.

Zo kan je sportclub via sociale media potentiële leden en vrijwilligers bereiken, interessante informatie van andere organisaties opvolgen en delen en de reeds bestaande communicatiekanalen versterken. Het kan zelfs je sponsorinkomsten beïnvloeden! Actief zijn op sociale media vergt natuurlijk wel inspanningen van je sportclub, maar nog belangrijker is dat je het juist inzet. Je wilt je inspanningen uiteraard beloond zien.

Sociale media hebben ervoor gezorgd dat je transparanter (iedereen leest mee) en relevanter (het succes van de boodschap hangt af van het al dan niet verder delen door de lezers) moet communiceren. In deze bijscholing krijg je inzicht in het sociale media landschap en leer je vooral hoe Facebook een sterke meerwaarde is voor je sportclub.

Elien Vanhaesebroeck is experte sociale media.

S2

Wegwijs in verzekeringen en de sportclub

 

Sport betekent plezier, ontspanning, intense beleving door fysiek actief te zijn. Maar juist die fysieke activiteit houdt een aantal risico’s in. Een ongelukkige valpartij, een voet verzwikken, je pink omslaan bij het vangen van een bal: het zijn risico’s die inherent zijn aan sportbeoefening. Naast de lichamelijke ongevallen worden sportclubs vaak geconfronteerd met hun burgerlijke aansprakelijkheidsrisico. Alhoewel het “goede huisvader”-criterium ook van toepassing is in de sportsector, worden sportclubs en sportbeoefenaars soms geconfronteerd met aansprakelijkheid die buiten dat criterium valt. In deze sessie wordt een overzicht van de relevante verzekering voor sportclubs en hun bestuurders gegeven en getoetst met concrete praktijkcases.

Eddy Van Den Bosch is algemeen directeur van Arena, Belgisch markleider op het vlak van sportverzekeringen en is al meer dan 25 jaar actief in de sector.

S3

Leiding geven als sportclubbestuurder

 

Leidinggeven anno 2017 verschilt totaal van het leidinggeven van vroeger. Bij situationeel leidinggeven ga je een combinatie maken van een mensgerichte en een taakgerichte stijl. Als leidinggevende moet je over een aantal kenmerken beschikken, zowel sociale als persoonlijke en een aantal vaardigheden. Het motiveren van je medewerkers is één van de sterke middelen om leiding te geven de dag van vandaag, maar pure, open communicatie blijft het sleutelwoord. Ronny Van Baelen gaat tijdens deze sessie dieper in op communicatie binnen het leidinggeven. Je ontdekt een aantal obstakels en verneemt hoe ze te overbruggen.

Ronny Van Baelen, zaakvoerder van Yamas Communicatie bvba, is een ervaren trainer in communicatieve vaardigheden.

S4

Het communicatieplan in de sportclub: een praktijkvoorbeeld

 

Als clubbestuur onderneem je heel wat acties om je club in de kijker te plaatsen: wekelijkse wedstrijden waar je toeschouwers naartoe wil lokken, het jaarlijkse sportfeest om je omgeving warm te maken voor je sport, het jaarlijkse eetfestijn om inkomsten te genereren… Communicatie is een essentieel onderdeel van dergelijke initiatieven! Net zoals de algemene werking van je sportclub, moeten ook de communicatieacties gestructureerd worden. Deze bijscholing begeleidt je club bij het opstellen van een communicatieplan om van dergelijke initiatieven een succes te maken. Je krijgt instrumenten en praktische tips aangereikt die je helpen om de communicatie in je club te structureren.

Communicatieverantwoordelijke Karl Mortier is professioneel actief als communicatie- en creatief expert. Hij is vrijwilliger bij basketbalclub Melco Ieper waar hij zijn expertise vertaalt op maat van een sportclub. Tips uit de praktijk vanop de eerste lijn!

10u45  Pauze

11u15  Start tweede reeks parallelsessies

S5

Creëer een positief sportklimaat in je club!

 

Een ethisch, positief en veilig klimaat in de club is belangrijk voor het behouden van tevreden leden, actieve vrijwilligers, gemotiveerde kinderen en jongeren, trotse ouders… Het is ook als bestuur fijner om problemen voor te zijn doormiddel van een preventief beleid te voeren zodat grensoverschrijdend gedrag, discriminatie, pesten, conflicten voorkomen worden. Sportclubs hebben de belangrijke en uitdagende taak om dit positief sportklimaat te creëren en te behouden. Deze sessie toont je een 8-stappenplan om structureel aan de slag te gaan. Per stap worden praktische voorbeelden en hapklare werkdocumenten aangereikt!

Lore Vandevivere is coördinator bij ICES, het Internationaal Centrum Ethiek in de Sport.

S6

Een beleidsplan voor je sportclub. Voorkom een stuurloos schip!

 

Een clubbeleidsplan is in de eerste plaats een navigatie-instrument voor de clubwerking. Het plan geeft aan wat je als sportclub belangrijk vindt, waar je op korte en langere termijn naartoe wilt, evenals de weg die je stap voor stap moet bewandelen om je doelstellingen te bereiken. Deze sessie schetst op een begrijpelijke manier de opbouw van zo’n beleidsplan. Tom Van Look overloopt samen met jou de verschillende onderdelen van een meerjarenplan en reikt veel praktische tips aan. Na de sessie zullen de deelnemers in staat zijn zelf een beleidsplan op te stellen voor hun club en dit op een realistische manier wat tijd en mankracht betreft.

Tom Van Look is directeur van het Autonoom Provinciebedrijf Sport van de provincie Antwerpen.

S7

Onderhandelingstechnieken

 

De ganse dag door zijn we aangewezen op onderhandelen, is het niet met een leverancier of een klant, dan is het wel met de bank, met een voorzitter van een club, met personeel… En eigenaardig genoeg hebben we die vaardigheid behoorlijk onder controle gehad toen we jong waren, heel jong zelfs. Vanaf de eerste dag dat we geboren zijn, wisten we op welke manier we moesten huilen opdat moeder of vader met de melkfles kwam aangerend. Wat later wisten we perfect welke onderhandelingstechnieken we moesten gebruiken om bij opa of oma gedaan te krijgen wat van de ouders niet mocht. Als pubers wisten we ook hoe we onze ouders moesten bewerken om toch maar naar die eerste fuif te mogen gaan… En dan plots lijkt die vaardigheid verdwenen en moeten we terug leren om te onderhandelen. Dankzij enkele basistechnieken die snel toepasbaar zijn, kunnen we de slaagkans van onze onderhandelingen sterk verhogen.

Ronny Van Baelen, zaakvoerder van Yamas Communicatie bvba, is een ervaren trainer in communicatieve vaardigheden.

S8

Omgaan met conflicten

 

Waar mensen zijn, zijn er conflicten. Het vergt inspanningen om conflicten te vermijden. Iedereen geraakt ooit betrokken in conflict. Doch hoeft een conflict niet altijd een probleem te zijn. Een conflict biedt ook kansen. In deze workshop bekijk je conflicten vanuit verschillende oogpunten. Je ontdekt je eigen stijl van omgaan met conflicten. Op basis van concrete cases uit de praktijk krijg je tips in het omgaan met conflicten. Welke positie neem je in? Wat doe je best wel, of wat beter niet? Hoe voer je een conflicthanteringsgesprek? Hoe kun je oplossingsgericht werken in een conflict? Naast een degelijk theoretische basis is er ruimte voor ervaringsuitwisseling door eigen inbreng.

Communicatieverantwoordelijke Karl Mortier is professioneel actief als communicatie- en creatief expert. Hij is vrijwilliger bij basketbalclub Melco Ieper waar hij zijn expertise vertaalt op maat van een sportclub. Tips uit de praktijk vanop de eerste lijn!

13u00  Afsluitende broodjeslunch

Locatie en wegbeschrijving: 

Park Inn by Radisson Brussels Airport

Grensstraat 3
1831 Diegem

Er zijn heel wat parkeermogelijkheden in de buurt van de locatie. Meer info hierover volgt in het herinneringsmailtje dat je, na inschrijving, ongeveer een week voor de Dag van de Sportclubbestuurder nog ontvangt.

Standaardtarief

Sportclubbestuurder erkende federatie: 
12.50 €
Medewerker erkende federatie: 
35.00 €
Sportclubbestuurder niet-erkende federatie: 
90.00 €
Medewerker niet erkende federatie: 
90.00 €
Ambtenaar: 
50.00 €
Onderwijs: 
20.00 €
Andere: 
155.00 €
Momenteel is het inschrijvingsformulier niet zichtbaar. Daarvoor moet je ingelogd zijn. Heb je al een login? Ga dan naar de loginpagina. Heb je nog geen login, registreer je dan eerst. Eenmaal je ingelogd bent verschijnt hieronder het formulier waarmee je kunt inschrijven voor deze bijscholing.