Dag van de Sportclubbestuurder - Genk - 16/11/2019

Neem deel aan de dag van de Sportclubbestuurder in Genk. Deelnemers kunnen bij inschrijving kiezen uit verschillende workshops en sessies. Je kan twee sessies volgen op een voormiddag.

Deze editie vindt plaats in de Luminus Arena, de thuishaven van KRC Genk. Laat je onderdompelen in de voetbalsfeer én doe tegelijk nieuwe inzichten op voor jouw sportclub.

Datum: 
zaterdag 16 november 2019
Tijdstip: 
08:30 tot 14:00
Locatie: 
Genk
Provincie: 
Limburg
Dynamo thema: 
Algemene werking
Programma: 

8u30  Ontvangst met ontbijt

9u30  Start eerste reeks parallelsessies

S1

Verenigingswerk - vergoeden op een eenvoudige en voordelige manier

 Op een correcte manier medewerkers in je sportorganisatie vergoeden bleek jarenlang de achilleshiel van het verenigingsleven. Reguliere tewerkstelling was voor de modale sportclub onbetaalbaar, terwijl vrijwilligersvergoedingen dan vaak weer te kort schoten. In de zomer van 2018 kwam verlossend nieuws. De jarenlange vraag van de sector naar een statuut voor de trainer (en andere functies binnen het verenigingsleven) werd toen ingelost door middel van het statuut verenigingswerk. Het statuut is één van de drie pijlers van de wet bijklussen (verenigingswerk – burger tot burger – deeleconomie). Dit statuut biedt sportorganisaties de mogelijkheid om op een administratief gemakkelijke én fiscaal interessante manier trainers, scheidsrechters, begeleiders enz. in hun sportorganisatie in te schakelen.
In deze sessie krijg je een helder antwoord op de vele vragen die hierbij naar boven komen, zoals: Wie kan verenigingswerker worden? Hoe combineer je het statuut met je professionele bezigheden? Hoe verricht je de aangifte? Hoeveel mag je verdienen en wat zijn de fiscale gevolgen? Na deze praktische sessie weet je perfect hoe je het verenigingswerk in jouw organisatie kunt implementeren.

Kristien Haezebrouck is projectmanager -sportclubs en G-sport- bij Sportwerk Vlaanderen. Zij schept tijdens deze sessie hierover meer duidelijkheid.

S2

Het communicatieplan in de sportclub: een praktijkvoorbeeld

 

Als clubbestuur onderneem je heel wat acties om je club in de kijker te plaatsen: wekelijkse wedstrijden waar je toeschouwers naartoe wil lokken, het jaarlijkse sportfeest om je omgeving warm te maken voor je sport, het jaarlijkse eetfestijn om inkomsten te genereren… Communicatie is een essentieel onderdeel van dergelijke initiatieven! Net zoals de algemene werking van je sportclub, moeten ook de communicatieacties gestructureerd worden. Deze bijscholing begeleidt je club bij het opstellen van een communicatieplan om van dergelijke initiatieven een succes te maken. Je krijgt instrumenten en praktische tips aangereikt die je helpen om de communicatie in je club te structureren.

Communicatieverantwoordelijke Karl Mortier is professioneel actief als communicatie- en creatief expert. Hij is vrijwilliger bij basketbalclub Melco Ieper waar hij zijn expertise vertaalt op maat van een sportclub. Tips uit de praktijk vanop de eerste lijn!

S3

Praktisch online boekhouden met btw (demosessie)

 

Het Dynamo Project heeft een online boekhoudprogramma ontwikkeld voor sportclubs. Sportclubbestuurders kunnen het "Boekhoudprogramma - online tool" gebruiken om een vereenvoudigde boekhouding te voeren met of zonder btw-plicht en om een vrijwilligersregister bij te houden. Na de sessie krijg je ook een testlogin mee naar huis, zodat je de functionaliteiten van de tool zelf kan uitproberen. Geïnteresseerden kunnen de tool nadien aankopen. Let wel: aangezien deze sessie slechts 1u30' duurt, wordt de theorie over boekhouding en btw-wetgeving tot een minimum beperkt. De deelnemers wordt dan ook aangeraden om vooraf de Dynamo Project brochures "Boekhouding op maat van je sportclub" en "Is je sportclub btw-plichtig" door te nemen.

In deze demosessie toont Roeland Zwaenepoel, clubondersteuner bij het Dynamo Project, je de basisstappen om met de online tool aan de slag te gaan.

S4

Structuur en overzicht binnen je sportclubbestuur

 

De organisatie van het jaarlijkse eetfestijn, de wedstrijdplanning van het volgende seizoen, de jaarlijkse infovergadering voor de ouders, het regelen van het transport naar alle wedstrijden, het aantrekken van nieuwe gemotiveerde trainers,… Het sportclubbestuur beslist over heel wat zaken die van belang zijn voor de goede werking van de sportclub.
Het spreekt voor zich dat alles vlotter verloopt wanneer dit bestuur samenwerkt als een geoliede machine. Als iedereen goed weet wat er van hem/haar wordt verwacht, wordt besturen een stuk aangenamer.
Maar hoe kan je je nu best organiseren als bestuur, zodat je écht als team aan de slag kan?

Tijdens deze workshop leer je:

  • Hoe je ‘Goede afspraken, goede vrienden’ omzet in de praktijk van een sportclub
  • Hoe je structuur en overzicht kan creëren binnen je bestuur
  • Hoe je zorgt voor een goede taak- en rolverdeling
  • Waarom het zo belangrijk is dat iedereen zich goed voelt in zijn/haar rol
  • Hoe je paniekreacties vermijdt wanneer er iets misloopt in de sportclub

Evy Van Coppenolle is plancoach/expert timemanagement en heeft jarenlange ervaring in de sportsector.

11u  Pauze

11u30 Start tweede reeks parallelsessies

S5

Hoe behoud je je vrijwilligers? Werken vanuit een bewuste aanpak, je vrijwilligersbeleid!

 

Iedereen is het erover eens: het behouden van vrijwilligers is geen vanzelfsprekendheid. Veel sportclubs benoemen het werken met vrijwilligers dan ook als een knelpunt, zij constateren dit als een probleem. In deze sessie gaan we aan de hand van een concrete tool gaan anticiperen, eerder dan te blijven constateren. Net als een sportief beleid en een financieel beleid kernaspecten zijn van een goede clubwerking, is een degelijk vrijwilligersbeleid dat ook. Werken aan een vrijwilligersbeleid wil zeggen dat je bewust tijd neemt om na te denken over hoe je kan werken met vrijwilligers. We bekijken een 6-veldenmodel dat een weg toont in de wijze waarop je bewust met vrijwilligers kan werken binnen jouw club. Een model dat je na deze sessie onmiddellijk kan toepassen in je sportclub. Wil je al een voorsmaakje? Bekijk dan zeker de brochure “Een vrijwilligersvriendelijke sportclub” en de bijhorende tools op de website van het Dynamo Project.

Igor Geubelmans is freelance medewerker bij Vrijwilligerswerk Werk, een organisatie die ondersteuning biedt tot bewust en sterk vrijwilligerswerk.

S6

Mijn sportclub, een vzw? Het nieuwe verenigingsrecht toegelicht

 

Is jouw sportclub een feitelijke vereniging? Overweeg je een overstap naar het vzw-statuut, maar vraag je je af welke voor- en/of nadelen dat met zich meebrengt? Of is jouw sportclub al een vzw, maar had je graag wat meer info gekregen over het nieuwe verenigingenrecht? In deze sessie wordt het onderscheid tussen een feitelijke vereniging en een vzw duidelijk gemaakt en komen de oprichting, de formaliteiten en de jaarlijkse verplichtingen voor een vzw aan bod. Tijdens deze bijscholing wordt de relevante vzw-wetgeving voor sportclubs besproken. Op 28 februari 2019 werd namelijk het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen goedgekeurd in het Parlement. Met ingang van 1 mei 2019 zullen nieuwe vzw’s meteen onder de nieuwe wetgeving vallen. Bestaande vzw’s hebben langer de tijd om zich in regel te stellen. Het opmaken of aanpassen van de statuten, het op de hoogte zijn van nieuwe regels rond bestuurdersaansprakelijkheid en de uitbreiding van een ‘vereniging zonder winstoogmerk’ naar een ‘vereniging zonder winstuitkering’ zijn enkele redenen waarom deze bijscholing een must is voor bestuurders van een (sport)vzw.

Sarah Denoo licht het nieuwe verenigingsrecht toe. Zij is juriste bij Scwitch, een organisatie die  socioculturele organisaties ondersteunt in hun zakelijk beheer.

S7

Omgaan met conflicten binnen jouw sportclub

 

Waar mensen zijn, zijn er conflicten. Het vergt inspanningen om conflicten te vermijden. Iedereen geraakt ooit betrokken in conflict. Doch hoeft een conflict niet altijd een probleem te zijn. Een conflict biedt ook kansen. In deze workshop bekijk je conflicten vanuit verschillende oogpunten. Je ontdekt je eigen stijl van omgaan met conflicten. Op basis van concrete cases uit de praktijk krijg je tips in het omgaan met conflicten. Welke positie neem je in? Wat doe je best wel, of wat beter niet? Hoe voer je een conflicthanteringsgesprek? Hoe kun je oplossingsgericht werken in een conflict? Naast een degelijk theoretische basis is er ruimte voor ervaringsuitwisseling door eigen inbreng.

Communicatieverantwoordelijke Karl Mortier is professioneel actief als communicatie- en creatief expert. Hij is vrijwilliger bij basketbalclub Melco Ieper waar hij zijn expertise vertaalt op maat van een sportclub. Tips uit de praktijk vanop de eerste lijn!

S8

Sociale media voor je sportclub - Facebook en Instagram

 

Social media is niet meer weg te denken tegenwoordig. En vandaag zijn zo goed als alle sportclubs en hun leden aanwezig en actief op minstens één sociaal platform: Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat… De voordelen zijn gekend: sociale media vormen misschien wel het interessantste onderdeel in de communicatiestrategie van je sportclub; niet alleen voor externe visibiliteit, maar ook voor interne communicatie. Zo kan je sportclub via sociale media potentiële leden en vrijwilligers bereiken, interessante informatie van andere organisaties opvolgen en delen en de reeds bestaande communicatiekanalen versterken. Actief zijn op sociale media vergt natuurlijk wel inspanningen van je sportclub, maar nog belangrijker is dat je het juist inzet. Je wilt je inspanningen uiteraard beloond zien. Sociale media hebben ervoor gezorgd dat je transparanter (iedereen leest mee) en relevanter (het succes van de boodschap hangt af van het al dan niet verder delen door de lezers) moet communiceren. In deze hands-on bijscholing krijg je inzicht in het sociale media landschap en leer je vooral hoe Facebook en Instagram een sterke meerwaarde is voor je sportclub.

Deze bijscholing wordt verzorgd door een social media expert van I Like Media

13u Afsluitende walking lunch & netwerkmoment

13u45-14u45 Clubgrade voor beginners (optioneel)

 

Maak kennis met Clubgrade

Net dat trapje hoger. Is dat ook waar jullie in de club naar streven? Willen jullie steeds net iets beter doen? Willen jullie een club zijn waar iedereen in dezelfde richting kijkt? Wil je zorgen dat jouw sterke organisatie staande blijft met alle nieuwe uitdagingen die dagelijks op jullie pad komen? En vooral, willen jullie de clubs worden die het sportlandschap versterken?

Samen met Clubgrade bezorg je jouw club de upgrade die het nodig heeft. Clubgrade neemt je mee in een uniek begeleidingstraject waar je kunt experimenteren met verschillende ondersteuningsvormen, en dit onder begeleiding van een professioneel team.
Tijdens deze informatieve sessie kom je alles te weten over het project. Hierna instappen is uiteraard niet verplicht. 

Ellen Mallezie is coördinator van Clubgrade en wil samen met jou het beste uit jouw club halen.

Meer info over Clubgrade vind je hier. 

 

Locatie en wegbeschrijving: 

KRC Genk

Stadionplein 4
3600 Genk

Inschrijven: 

Het standaardtarief geldt bij tijdige inschrijving vóór 7 november 2019 voor de editie in Genk. Nadien zullen de tarieven lichtjes stijgen.

Standaardtarief

Sportclubbestuurder erkende federatie: 
20.00 €
Medewerker erkende federatie: 
45.00 €
Sportclubbestuurder niet-erkende federatie: 
60.00 €
Medewerker niet erkende federatie: 
60.00 €
Ambtenaar: 
60.00 €
Onderwijs: 
30.00 €
Andere: 
100.00 €
Momenteel is het inschrijvingsformulier niet zichtbaar. Daarvoor moet je ingelogd zijn. Heb je al een login? Ga dan naar de loginpagina. Heb je nog geen login, registreer je dan eerst. Eenmaal je ingelogd bent verschijnt hieronder het formulier waarmee je kunt inschrijven voor deze bijscholing.